dissabte, 27 d’octubre de 2012

El futur imaginat: Barcelona 1929


Després de l'èxit i l'expectació que l'any 1888 va despertar l'Exposició Universal de Barcelona, tant des del punt de vista social, comercial com urbanístic, l'any 1929 s'inaugurava a la muntanya de Montjuïc l'Exposició Internacional, una finestra oberta al món que permetia mostrar a un públic encuriosit els costums i els productes de la resta de països, els avenços científics i industrials que començavem a veure quin era el futur d'aquella massa burgesa amb prou poder adquisitiu com per convertir-se en mercat potencial.

Si algun moviment artístic de l'època va despertar i disparar la imaginació d'artistes i espectadors va ser el futurisme. La segona meitat del segle XIX i principis del XX és l'època dels grans invents, i de la mà inspiradora de la primera literatura de ciència-ficció i del cinema (v. El futur imaginat [01]: el segle XX vist des del XIX), la ment humana comença a escular com podria ser el futur i quin aspecte tindria.

La revista La ilustración íbero-americana naixia aquell mateix anys, i entre 1929 i 1930 va publicar cinc números dedicats exclussivament a l'Exposició Internacional de Barcelona i a l'Exposició Íbero-Americana de Sevilla. En el número 3 es publicaven dues il·lustracions que exemplifiquen perfectament fins a quin punt aquesta imaginació podia arribar. Mostren una ciutat de Barcelona del futur. La primera imatge sembla ser de la Via Laietana vista des de l'edifici de "la Caixa" que fa cantonada amb Jonqueres, i es poden veure la catedral i la Torre del Rei Martí a la dreta.


Però el que potser no sap gaire gent és que aquesta imatge de Barcelona està agafada d'una postal de Nova York, "The City of Skyscrapers", dibuixada per Walter Evans l'any 1915,  i que va publicar a la xarxa NYC Vintage, l'any 2011.


La segona ens mostra un impressionant viaducte que travessa la ciutat des del Tibidabo fins a la muntanya de Montjuïc. Dues il·lustracions de gran bellesa que recorden Blade Runner de dia.


En Jordi Riera anota en els comentaris d'aquest apunt com aquests dibuixos li recorden la il·lustració que Picarol va fer per a l'Esquella de la Torratxa, el 4 de gener de 1912, on la Pedrera de Gaudí és convertida en un garatge per a una mena d'aparell voladors a mig camí dels zepelins i dels helicòpters. Certament, la intencionalitat és tota una altra: ens mostra irònicament què és el que en pensa de la Casa Milà i quin és el futur que li espera a una edificació tan estrambòtica, però és evident que és una imatge impregnada d'aire futurista.


2 comentaris:

  1. Són impressionants aquestes litografies i dibuixos futuristes, no tenia coneixement, moltes gràcies bon post i BCDS

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Mª Trinidad. I el que més sorprèn és que fos la revista oficial qui les publiqués.

      Elimina