dilluns, 31 de març de 2014

Els barris de Sant Martí de Provençals (1897)

Ager provintialis (1897)
Localització de les antigues masies

Quan Sant Martí de Provençals, l'ager provintialis medieval (terme utilitzat pels romans per anomenar les terres fora muralles) que li dóna nom, va ser annexionat a Barcelona l’any 1897 el seu terme municipal era el més gran de tots els municipis del Pla i també era el que tenia la població més dispersa entre diversos nuclis, molts d’ells amb la suficient entitat com per constituir-se en barris amb vida pròpia al marge del municipi. En aquest sentit, quan en el darrer terç del segle XIX es va construir la Casa de la Vila a l'actual plaça de Valentí Almirall el lloc que es va triar no va ser casual i té una peculiaritat que després veurem.

Continueu llegint a Bereshit

dimarts, 11 de març de 2014

Barcelona en postguerra, 1939-1945


El 26 de gener de 2014 farà 75 anys que les tropes franquistes van entrar a Barcelona a les acaballes de la Guerra Civil. Madrid cauria el 28 de març de 1939. Després vindrien València, Alacant, Múrcia i Almeria, i l’1 d’abril es donaria per acabada la guerra.


Continuar llegint a Bereshit

diumenge, 9 de març de 2014

Fines terrae et porta coeli

Rompeolas, Josep Maria de Sagarra, 1933 (AFB)

El que havia estat el finis terrae barceloní va acabà sent la porta coeli. Amb l'enderrocament del restaurant i la partició de l'escollera va desaparèixer el darrer imaginari de l'ultramar de Barcelona: els pescador, les muscleres, les canyes per pescar crancs, les Golondrinas, les terrasses per prendre el sol en el mar de les Antilles. I la culpa no va ser dels americans.

divendres, 7 de març de 2014

Gato Pérez


Trossos (TV3)
Gato Pérez (entrevista documental), 1986
Direcció: Vicenç Villatoro
Realització: Lluís Podadera
Periodista: Pilar Rahola.


dilluns, 3 de març de 2014

L'home mico de Barcelona: un cas per a Auguste Dupin


Abans que Tarzan arribés a Barcelona, la nostra ciutat ja havia passejat els seus homes-mico pels escenaris. Entre els mesos de juny i agost de 1882, Hauka (o Jauka), “el hombre mono”, actuava en el Circo Ecuestre Barcelonés de Gil Vicente Alegría, en plena plaça Catalunya, en una funció encapçalada per l’habitual Compañía Ecuestre Gimnàstica, i compartint vetllada amb “los célebres Wilson”, germans saltimbanquis, “y los singulares Honrey”, també germans, acròbates i pallassos musicals i excèntrics.

Continueu llegint a Bereshit