divendres, 20 de novembre de 2015

La destrucció dels safareigs de Sant Pere, Santa Caterina i Born

Els safareigs de Tantarantana 4, l'any 1980, eliminats el 1994 per  fer-hi un pàrquing particular


Els safareig públics van ser durant segles un servei bàsic per els veïns de tots els barris de Barcelona. Eren, a més, un espai de socialització que permetien el contacte i l'intercanvi d'informació, així com el manteniment de la memòria popular. Els últims van desaparèixer durant el darrer terç del segle XX sense deixar cap testimoni viu que permetés la pervivència material que expliqués una part de la nostra història social i urbana. Els safareigs del carrer d'en Tantarantana es van preservar com es veu a la fotografia fins l'any 1980, en què uns veïns van decidir que era millor en el seu lloc construir-hi un pàrquing.




El nombre d'aquests safareigs en els barris de Sant Pere, Santa Caterina i Born és llarg. A l'article Els safareigs de Santa Caterina parlàvem dels que hi va haver davant de l'actual mercat, i en el vídeo que adjuntem, realitzat pel col·lectiu Gente de Teatro, imatges i testimonis ens expliquen la seva experiència recordant els safareigs de la plaça de les Basses de Sant Pere i els dels carrers d'en Tantarantana i Sabateret.

Si en recordeu més d'aquests barris, podem fer-ne un llistat i investigar què se n'ha fet i si en queda cap vestigi.


18 comentaris:

  1. Bona tarda, al carrer Vigatans amb Miralles n'ho havia un. Actualment està repartit entre una bugaderia i un bar. Fa uns anys vaig veure restes

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Luis. Prenc nota. Més endavant en faré una llista.

      Elimina
  2. NICOLAS SANGÚESA DE GRANDE21 de novembre de 2015 a les 16:43

    JO RECORDO QUE AL CARRER DEL PORTAL NOU TAMBE I HAVIA UN SAFREIG ESTABA DESPRES DE UN SENYOR QYE FEIA BOTAS DE VI ERA UNA ENTRADA MOLT LLARGA I AL FONS ESTABA EL SAFREIGS U RECORDO PERQUE I HAVIA ANAT MOLTES VEGADES A AJUDAR A LA MEVA MARE A PORTAR LA ROBA

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Nicolàs. Recordes amb més precisió el lloc? Venint de l'Arca de Triomf, quedava a la dreta o a l'esquerra?

      Elimina
  3. Al carrer Conde del Asalto nº 12 ,al terrat cada veï tenia el seu cuarto amb un xafreix gran ,i la roba era estesa al mateix terrat. Es com curiositat ja que no eren publics. Molt bon apunt Enric !!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Jaume. Els edificis del carrer Nou de la Rambla són semblants als de l'Eixample, on també hi havia els safareigs al terrat. Recordes uns safareigs que hi havia al carrer de Santa Margarida, entre Unió i Sant Pau?

      Elimina
  4. Al carrer Bisbe Cassador, al costat de la plaça de Sant Just i Pastor n'hi havia un.,no recordo quan va desaparèixer, pero jo de petita hi acompanyava la meva mare. (Tinc 67 anys)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, M. Teresa. A veure si trobo més informació.

      Elimina
  5. Em sap greu, no et puc ajudar, no en recordo cap fora de que quan vam comprar la primera rentadora a casa la meva mare va fer Festa Major!!

    Salut.

    ResponElimina
    Respostes
    1. En el meu cas, Xavier, són gairebé una obsessió. Al Clot vaig viure sobre uns safareigs immensos durant 16 anys. Quan canviaven l'agua ens hi banyàvem i tinc l'olor gravada al cervell i a les narius.

      Elimina
  6. El safareig que diu Nicolás que estaba al carrer del Portal Nou, era als baixos de la meva escola, Academia Pelayo. Jo l'atravesava moltes vegades per anar al carrer Cortinas on tenía altre sortida. Al edifici ja no existeix, hi ha un bloc nou de pisos. No recordo el número del carrer...estaba a má esquerra pujan cap l'Arc de Triomf. Entran a la escala hi había un home que arreclaba pilotes de fútbol, i a prop, com diu Nicolás, una botiga que feien botes de vi.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Montse. Suposo que és aquest edifici que té un pati interior i amb entrada pels dos carrers.

      Elimina
  7. Respostes
    1. Sí, M. Àngels. Llàstima que hagi desaparegut tot.

      Elimina
  8. El safareig de Tantatantana 4, el tinc documentat a la planta baixa de la Plaça de Sant Agustí Vell 16,on ara està El Terrat,segon fonts provinents de M.Teresa Canal que em va enviar la foto i que va participar a la el.laboració del llivre El quarter de Sant Pere.En efecte la gent més gran de l'inmoble es recorden molt bé,o es recordaven perqué ja van morir.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, Hortensia. Quan dius que el safareig de Tantarantana, 4, el tens documentat a la planta baixa de Sant Agustí Vell, 16, a què et refereixes?

      Elimina