dimarts, 3 de novembre de 2015

La vida entre vies, el ferrocarril al Clot i al Camp de l'Arpa, 1854-1972



Al Taller d'Història del Clot-Camp de l'Arpa hem preparat una nova exposició sobre el barri: "La vida entre vies, el ferrocarril al Clot i al Camp de l'Arpa, 1854-1972". Del 5 al 21 de novembre al Centre Cultural La Farinera del Clot, a la plaça de les Glòries. Inauguració el dijous 5 a les 19 h.

Pocs després de la inauguració de la primera línia de ferrocarril a la Península, de Barcelona a Mataró (1848), coneguda també com el Camí de l’Est, va començar a funcionar el 23 de juliol de 1854 la línia Barcelona – Granollers, o Camí del Nord. La primera parada sortint de la ciutat era el Clot: travessava la plaça de les Glòries i seguia per l’actual carrer dels Escultors Claperós . A més de l’estació s’inauguraren els grandiosos tallers i unes cotxeres on cabien 44 cotxes. Sortint de l’estació el tren passava per un pont de pedra i totxana sobre el camí de Sant Martí de Provençals. L’arribada del tren posicionarà dins el progrés el Clot i tots els territoris per allà on passi. Revolucionarà l’economia local al facilitar un mitjà de transport de passatgers i de mercaderies, tant de matèries primeres com de manufactures. Fins aleshores, el transport per terra en carro, carreta o diligència, o la navegació fluvial i de cabotatge permetien un moviment reduït de persones i béns. Un seguit d’empreses buscaran la proximitat amb el camí de ferro per optimitzar els seus rendiments. Això comportarà una gradual i inevitable evolució del paisatge amb una pèrdua progressiva de l’activitat agrícola i ramadera, que serà substituïda per la indústria i l’habitatge d’un barri en creixement.

A la dècada de 1890 s’inaugura el darrer tram de la línia de Barcelona – Montcada – Granollers – Ripoll, conegut com la Companyia Nord. El traçat passava per la plaça de les Glòries i seguia per l’avinguda Meridiana. Aquesta companyia construirà una zona de vies mortes a l’illa Independència / Meridiana / Dos de maig.

El traçat de les diferents vies no respon a una planificació conjunta i esdevindran una cotilla que condicionaran el creixement del barri. Des de la segona dècada del segle XX es buscarà una solució amb diferents plans d’enllaços que pretendran racionalitzar els sistema ferroviari de la ciutat.




Dimecres 18 de novembre de 2015, Rafael Alcaide, doctor en Geografia per la Universitat de Barcelona, farà la conferència "El ferrocarril a Sant Martí de Provençals: problemes urbans i projectes de solució", en el Centre Cultura de La Farinera del Clot, a les 19h.

Autor, entre d'altres, del llibre El ferrocarril en la ciudad de Barcelona (1848-1992): desarrollo de la red e implicaciones urbanas, ens parlarà de la presència dels traçats de les tres línies de ferrocarril que travessaven el territori de l'antic poble de Sant Martí de Provençals des de 1861 i de les diverses ruptures i discontinuïtats que va provocar en el teixit urbà, per a les quals es van proposar diferents solucions sobre la base de projectes de nous traçats ferroviaris subterranis. No obstant això, algunes d'aquelles propostes no van començar a realitzar-se fins a finals de 1972.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada