dissabte, 12 de desembre de 2015

El ferrocarril estructurador urbà de Barcelona, 1848-1900



El ferrocarril com a element estructurador de la morfologia urbana de Barcelona, 1848-1900

Museu d'Història de la Ciutat, 14 de desembre de 2015 a les 19h


[+]





4 comentaris:

  1. Respostes
    1. Miquel, vaig assistir a la conferència que el Rafael Alcaide va fer parlant del mateix tema però centrant-se en el barri del Clot i val molt la pena.

      Elimina
  2. Estructurar Barcelona, destrossant barris o pobles de la rodalia, dispersant els seus habitants a altres nuclis llunyans, en creixement i sense serveis. Enderrocant escoles com l'Acadèmia Vila, i la de Dª Mercedes del Rey (C/Clot 117 i Ter, respectivament). I deixant un gran descampat de fang i pols des de 1966 fins els jocs olimpics, i encara per aquests, que si no potser encara hi seria.
    A Montcada també estructura molt el tren, per posar sols un exemple.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Efectivament, Anònim, el cas del Clot és paradigmàtic. De tota manera no va ser tan impactant com la conversió de la Meridiana en una autopista o l'obertura dels carrers d'Aragó o Mallorca, amb la desaparició de l'entorn de la plaça de l'Església (Canonge Rodó) o del carrer Núria, o el cas extrem de la desaparició total del barri de Can Robacols. La part positiva, si es vol veure així, és que l'arribada del tren va propiciar el desenvolupament de tot Sant Martí de Provençals. En tot cas, la modernitat sempre comporta coses bones i dolentes. L'evolució de la història de les ciutats n'està plagada d'exemples.

      El cas de Montcada sí que és un bon exemple de com es pot destruir el territori d'un municipi, tant pel que fa al tren com al caos del nus d'autopistes i carreteres que fan insalvable la relació entre alguns nuclis de població.

      Elimina